Maya Iris Blog Header

Monday, August 1, 2011

Mahar Cinta Cinderella

Assalamu'alaikum,

Lama betul aku tak tulis dalam blog ni. Lebih dari dua tahun.. kali terakhir update blog pasal hantar kertas cadangan novel no. 3.

Alhamdulillah, selepas dua tahun terperap, akhirnya novel no. 3 aku terbit juga. Tajuknya Mahar Cinta Cinderella.



Kalau tengok covernya macam cerita cinta remaja. Tapi ceritanya bukan cinta remaja dan tak sama dengan novel cinta yang melambak di pasaran.

Secara ringkas ceritanya tentang seorang doktor berbangsa Cina bukan Islam yang telah menyelamatkan Nur Sayang menggunakan sepasang kasut. Nur Sayang ialah jururawat pelatihnya. Nur Sayang rasa terhutang budi, tapi Dr. Andrew ni cengil dan suka kutuk Nur Sayang. Terutama pasal agama Nur Sayang, iaitu Islam. Sampai dia pernah suruh Nur Sayang tukar agama, sebab padanya Islam tak rugi kehilangan Nur Sayang yang hanya 'Islam celup'. Dia suruh Nur Sayang tukar agama agar dia boleh kahwin dengan Nur Sayang. Dalam diam dia suka kat Nur Sayang.

(Nota pengarang: di sini persamaan Nur Sayang dengan Cinderella. Cinderella nampak cantik dan kaya, tapi sebenarnya dia miskin. Sama juga dengan Nur Sayang, dia seorang Islam, tapi masih jahil dengan Islam).

Walaupun Dr. Andrew beragama Buddha tapi dia lebih cenderung pada fakta terutama fakta yang disokong oleh ilmu sains dan perubatan. Lama-lama Nur Sayang suka pada Dr. Andrew. Yelah, Dr. Andrew selalu jadi pendengar apabila Nur Sayang mengadu tentang teman lelakinya, Kamil yang suka menangguh tarikh perkahwinan mereka.

ok.. ok.. cukup setakat ini.. nanti sambung lagi ok...

1 comment:

  1. saya dah baca novel ni....best sgt2...sy bg 5bintang....
    penuh dgn info n kesedaran...
    gud job...

    ReplyDelete